top of page
  • Writer's pictureJenni

Välimeren risteilyn suunnittelua

Updated: Dec 18, 2018

Harmaana marraskuun päivänä 2017 bussia töihin odotellessa havahduin siihen, että täytän ensi kesänä 40-vuotta ja en ole tehnyt asian juhlistamiseksi mitään. Ensimmäinen ajatus luonnollisesti oli, että silloin täytyy päästä reissuun. Varsinkin kun elämä näytti kelinkin puolesta hyvin harmaalta ja kengät olivat loskasta märät.

Synttärini osuvat juhannuksen aikaan ja mietin voisimmeko mieheni kanssa hyödyntää pidempää juhannusviikonloppua reissuumme. Meillä ei ole omaa kesämökkiä tai venettä, eikä juuri muitakaan juhannusperinteitä kavereiden tai suvun kanssa. Joten olemme usein reissussa silloin, ei vesisade ja itikat kiinnosta. Tosin juhannus Suomessa on varmasti monelle se ainoa oikea, pitää tehdä sitä mistä nauttii.

Juhannustansseja on tullut vuosien varrelle tanssittua Bangkokista Puolaan. Ne ovatkin sitten taas ihan tarinoita erikseen. Ehkä tämä reissussa oleminen on sitten se meidän juhannusperinteemme?

Aloimme mieheni kanssa kartoittamaan mihin voisimme juhannuksena lähteä Mikä olisi mielenkiintoinen, laadukas ja kustannustehokas kohde? Samalla tuli mieleeni, että hyvä ystäväni täyttää myös samoihin aikoihin 40-vuotta. Siitähän se idea sitten lähti, että lähdetään reissuun porukalla.

Aviomieheni on kova risteilyfani ja hän olikin jo tehnyt tässä vaiheessa hieman etukäteistutkimusta ja ehdotti Välimeren risteilyä kaveriporukalla. Menimme tutkimaan asiaa Risteilykeskuksen kotisivuille ja pienen tutkinnan jälkeen vaihtoehto alkoikin olla selvä. Päätimme lähteä Royal Caribbeanin uusimmalla, maailman suurimmalla ja mahtavimmalla laivalla Välimeren risteilylle joka valmistuu keväällä 2018. Alus on nimeltään Symphony of the Seas ja se teki Läntisen Välimeren reittiä. Varasimme siis risteilyn vaikka laivan valmistumiseen oli vielä melkein puolivuotta aikaa. Olipa taas kerran jotain ihanaa odottamassa kalenterissa.

Läntisen Välimeren risteilyt lähtevät useimmiten Barcelonasta Espanjasta tai Civitavecciasta Rooman läheltä. Suosin monesti Välimeren risteilytä ohi Karibian risteilyiden, koska edullisten lentojen saaminen on helpompaa ja laivat ovat yhtä hienoja. Lentoja Barcelonaan ja Roomaan on monia hyviä tarjouksia kun on ajoissa liikenteessä ostamisen kanssa.

Laivalla on hyvä olla iltapäivällä ja laivat lähtevät usein klo 16-17 satamasta. Toisin sanoen aamukoneella Helsingistä ehti vielä laivaan. Jos päätät matkustaa risteilylle esim. Karibialle niin muistathan huomioida, että olet kohteessa pari päivää ennen risteilyn alkamista. Tämä ihan sen vuoksi, että ehdit tasoittaa aikaeroa ja matkatavarasi ehtivät myös varmasti mukaan laivalle. Ystävällemme kävi niin, että hän ehti kyllä laivaan Miamissa mutta matkalaukut olivat jääneet Ranskaan lentokentälle. Laivahan on lähtökohtaisesti joka päivä eri satamassa ja laukku löysi vihdoin perille laivaan risteilyn lopussa San Huanissa. Tähän mennessä ystävämme vaatekaappi oli täydennetty laivan logovaatteilla ja muilla ”ihanilla” lomamekoilla satamista.

Takaisin nyt Välimeren risteilyn suunnittelemiseen. Aloimme haarukoimaan ajankohtaa reissulle ja totesimme, että kesä-, heinä- ja elokuun risteilyt ovat meille liian kalliita. Tässä tulee vinkki numero yksi edullisimpien matkojen hankkimiseen, matkusta kun muut eivät sitä tee. Skandinaavit lomailevat kesä- ja heinäkuussa, keski-eurooppalaiset ja etelä-eurooppalaiset loppukesästä. Tietysti reissun onnistuminen edellyttää, että työkuviot mahdollistavat lomailun ei niin perinteiseen aikaan. Yleensä työnantaja on kiitollinen, jos joku "suostuu" lomailemaan muulloinkin kuin heinäkuussa. Syyskuu on loistavaa risteilyaikaa Välimerelle, keli on lämpötilan puolesta suomalaiselle täydellinen (+20-25) ja aurinkoa riittää edelleen.

Olimme yhteydessä ystäviimme jotka ovat haaveilleet luksusristeilystä ja meillä olikin pian koossa kuuden hengen porukka valmiina risteilemään. Itse olemme risteilleet mieheni kanssa paljon ja monesti, että eikö nämä risteilyt ole tarkoitettu teitä vanhemmille? Vastaus on pääasiassa ei. Täytyy tietää millä varustamolla lähtee ja mille reitille. Tulen kertomaan tästä tarkemmin myöhemmin blogissani. Tälle kyseiselle risteilylle kaveriporukkamme keski-ikä oli 42 vuotta, eli nyt ei lähdetä mihinkään eläkeläisreissulle. Tarkoitus on nauttia upeasta laivasta, auringosta, hyvästä seurasta, uusista satamista, mahtavasta ruuasta ja palvelusta juhlimista unohtamatta.

Itse risteilystä kerron myöhemmin, toivottavasti sait tästä vinkkejä oman loma lomasi suunnitteluun!