top of page
  • Writer's pictureJenni

Risteily New Yorkista Karibialle

Updated: Jul 7, 2020

Unelmani on ollut jo pitkää lähteä risteilylle New Yorkista Karibialle ja viime joulukuussa tämä ikimuistoinen 12 päivän risteily toteutui. Risteilyn varasimme vuotta aikaisemmin, koska löysimme hyvän tarjouksen pienen etsinnän jälkeen. Toimivana vinkkinä voin antaa, että ennen joulua ja uuden vuoden jälkeen risteilyt saa halvemmalla. New Yorkissa ehdimme olla ennen risteilyä pari päivää, tasoitella aikaeroa ja nauttia suurkaupungin humusta.

Yleensäkin suosittelen saapumaan pari päivää ennen risteilyä kohteeseen, koska lennoissa voi olla aina myöhästymisiä ja laiva ei odota. Kerran ystävillemme kävi niin, että he ehtivät kyllä laivaan Miamissa mutta laukut olivat jääneet Pariisin lentokentälle. Laukut tulivat perässä laivalle, tosin vasta risteilyn loppupuolella jollekkin Kariabian saarelle. Monihan tästä innostuu aluksi, että jippii nyt luottokortti vinkumaan ja vaatekauppaan vakuutusyhtiön piikkiin. Käytännössä tämä ei vaan oikein toimi. Laivalla on lähinnä varustamon logovaatteita ja ainakin Karibian saarilla on tarjonta aika suppeaa vaatteissa. Lähinnä löytyy kräsää, rantamekkoja ja t-paitoja ja hattuja. Toki satamista löytyy myös timanttikauppoja, sekä huippusuunnittelijoiden desingmyymälöitä, missä vaatteiden hinnat on pilvissä ja kangas vähissä.

Tällä hetkellä itselläni ja miehelläni risteilyitä takana yli kaksikymmentä, niin risteilyitä alkaa valitsemaan reitti edellä. Risteily valitaan sen perusteella, että pääsee näkemään uusia paikkoja, kun ”perus” Välimeren ja Karibian risteilyt on jo tehty. Tietysti jos laiva on uusi, niin se on plussaa. Tällä risteilyllä pääsimme kokemaan molemmat, matkustimme meille uuden laivanluokan Anthem of the Seasillä, sekä reitillä olisi uusia kohteita Karibialla. Risteilyllä meitä oli neljän hengen iskuryhmä Suomesta; minä ja mieheni (jota saan kiittää tämän kirjoituksen lähes kaikista kuvista) ja kaksi ystäväämme. Neljästä kuuteen henkeä on oikeastaan optimaali ryhmän koko risteilyllä. Saa omalla porukalla mukavan pöydän illallisella ja seuraa laivalle sekä maihin. Tällä kertaa meillä oli laivan keulassa iso ikkunahytti ja ystävillämme parvekehytti. Eri hyttiluokkien hintoja kannattaa aina vertailla, valita omalle lompakolle ja reitille sopivin vaihtoehto.

Teen vielä erikseen laivaesittelyn Anthem of the Seassistä, mutta tässä muutama fakta laivastamme. Uusi, upea sisustus, hienot iltashowt ja mahtavat ravintolat. Erikoisuutena muihin laivoihin voisin mainita tällä laivalla olevan North Starin, törmäilyautoradan ja RipCord by IFLY® simulaattorin missä pääsee kokeilemaan miltä laskuvarjohyppy tuntuu. Mikä mainiointa nämä kaikki sisältyvät risteilyn hintaan.

Laivan peräosassa oleva "monitoimitilan" toimii päivällä loungena, illalla showpaikkana, bileiltoina myös yökerhona upeine valo- ja äänentoistolaitteineen. Tässä linkki Royal Caribbianin sivuille, mistä löydätte lisätietoa laivasta.

Lähdimme reissuun joulukuun alussa New Yorkista Cape Libertystä, seuraavaksi oli edessä kolme meripäivää ennen kuin saapuisimme ensimmäiseen satamaan Karibialle San Juaniin. Kun seurasimme kannelta laivan lähtöä toppatakit päällä oli uskomatonta kuvitella, että kolmen päästä olisi bikinikelit. Ajoimme kolme päivää suoraan etelään ja jo yhden yön jälkeen aamulla laivan kannella tarkeni ilman takkia ja tätä seuraavan aamuna olisi jo paidankin voinut heittää pois.

Ilma lämpeni tosiaan päivä päivältä ja Nykissä kiertoajelulla jäätyneet paikat oli vain muisto enää. Pakkaamisen kannalta tämä oli tietysti haaste, mutta Nykissä tarkeni lähes samoissa vaatteissa kuin Suomessa. Laivalla iltaisin tarvitaan perussiistiä vaatetta ja päivisin mennään rennoissa lomavaatteissa. Mukaan tietysti piti pakata myös rannalle sopivat varusteet, laivalta sai onneksi aina rantapyyhkeen mukaan myös maihin.

Anthem of the Seas on täydellinen laivalle tälle reitille, missä lämpötilan vaihtelut ovat suuria. Sisällä laivalla on paljon erilaisia aktiviteetteja ja kannella on paljon katettuja uima-allastiloja kylmien meripäivien varalle. Lisää mukavuutta ja mahdollisuuden rentoutumiseen, antavat lämmitetyt porealtaat, sekä laivan keulassa vain aikuisille tarkoitettu Solarium uima-allasalue baareineen ja ravintoloineen. Ehdoton suosikkini on juuri Solarium Bar and Bistro, mistä saa helposti hyvää ja kevyttä syömistä pitkin päivää, sekä tietysti tarvittaessa lasillisen kuohuvaa.

Risteily kesti yhteensä 12 päivää ja laivan reitti oli New York, Cape Liberty -> kolme meripäivää -> San Juan, Puerto Rico -> Philipsburg, St.Maarten -> St Johns, Antiqua -> Bridgetown, Barbados -> Basseterre, St. Kitts –> kolme meripäivää –> New York, Cape Liberty. Aikaisemmin olin käynyt jo San Juanissa ja St. Maartenilla, jotka olivat tämänkin ristelyn parhaat kohteet. Karibian kohteet muistuttavat keskenään paljon toisiaan, siksi kannattaakin jo hyvissä ajoin ennen reissua tutkia mitkä ovat kyseisen sataman erityispiirteet ja historia. Meillä tämä jäi tekemättä kiireisen aikataulun vuoksi ennen lähtöä ja välillä oltiin kyllä ihan pihalla mitä satamissa tehtäisiin ja minne mennään. Ei saisi stressata kun lomalla ollaan, mutta emme saaneet aina kohteista kyllä ihan kaikkea irti. Laivavarustamot tarjoavat retkiä satamissa ja nämä ovat usein todella laadukkaita ja hinnakkaita.

San Juanissa viehättää historia, upea vanha keskusta kauppoineen ja ravintolat. San Juanissa kannattaa tehdä viimeiset ostoksen ennen muille saarille menoa. Täältä löytyy vaatekauppoja esim. Marshalls sekä kunnon apteekit ja kempparikaupat. St. Maarten on taas lentokonebongareiden must kohde, johon tälläkin kertaa suunnistimme. Maho Beachillä pääseet ihailemaan lentokoneita lähietäisyydeltä ja ihmettelemään kuin hulluja ihmiset ovat hakeutuessaan rannalle ja aidan viereen ihmettelemään koneita. Muutkin kohteet olivat toki mieleen painuvia: letkeä Karibian tunnelma, aurinko, lämpö, maisemat, turkoosi meri, valkoiset hiekkarannat ja rommi.

Kokonaisuutena risteily oli taas kerran hieno, laadukas ja monipuolinen kokemus. Hinta-laatusuhde on kohdallaan. Kysymykseen onko seuraava risteily jo varattu, vastaus on: Tietysti, muutama varauksessa ja suunnitteilla.

Lisätietoja:

- Risteilyn varasimme Risteilykeskuksen kautta. Sivuilta pääset tutustumaan myös muihin Royal Caribbeanin varustamon laivoihin ja reitteihin, jos risteilyt kiinnostavat.

- Reissuun lähdimme sinivalkoisin siivin, Finnair lentää päivittäin Helsingistä New Yorkkiin.